آیس پک به عنوان یکی از برند های آشنا در صنعت فرانچایز همواره مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. در این مطلب تمایل به بررسی دلایل موفقیت و شکست بابک بختیاری داریم.

لطفاً برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه فرمائید.

بابک بختیاری متولد 1357 با بدهی بیش از 300 میلیون تومان و چشیدن طعم تلخ زندان ، برندی را راه اندازی کرد که اکثر کانون های مدیریتی از این پروژه به عنوان یک موفقیت نام ببرند و ایشان را برای سخنرانی در اکثر محافل مدیریتی و موفقیتی دعوت نمایند.


واقعیت این بود که بابک بختیاری ایده خیلی خاص یا حتی ایده خیلی خوبی نداشت او تنها بستنی رقیق شده را با دراژه و چیز های دیگر مخلوط میکرد و میفروخت  - وی اصلاً متخصص در زمینه بستنی یا کارشناس تغذیه نبود ولی چطور شد که در هر کوچه و کویی یکی از شعب فروش محصولات آیس پک دیده میشد ؟

بابک بختیاری تجارتی را راه اندازی کرد و در آن از شیوه های ارائه متفاوت استفاده کرد. بسته بندی هایی که تا آن زمان در ایران استفاده نشده بود یکی از رموز بختیاری بود. او در ابتدا لیوان های بزرگی در نظر گرفت که دارای درب بود و از داخل آن نی می توانست محتویات لیوان را خارج کند و در ادامه با دستگاهی لیوان ها را شیرینگ پک نمود - این شیوه ارائه یک سیستم پیچیده صنعتی و بهداشتی را در ذهن مشتری تداعی می کرد که بسیار تاثیر گذار بود . این در صورتی بود که سیستم به این پیچیدگی ها هم نبود و چیز خاصی اتفاق نمی افتاد ولی بختیاری با بستن آشپزخانه کار خود را به شیوه ای مرموز جلوه داد. همین موضوع باعث گشت که بتواند رموز خیلی ساده کار خود را بزرگتر از آنچه هست جلوه دهد و سیل متقاضیان نمایندگی را به دفتر این برند روانه کند.

در ادامه بابک بختیاری از طرح های گرافیکی منحصر به خود استفاده کرد و با کپی برداری از طرح های موجود کار خود را خراب نکرد. خط فکری خاصی ایجاد کرد و حیوانات فانتزی را در خوردن آیس پک نمایش داد - این تمایز و هزینه برای کارهای گرافیکی یکی دیگر از رموز موفقیت وی بود.

آیس پک خیلی خاص نبود ولی خودش بود - از بسکین رابینز و دیگر برند های معروف تقلید نکرد و خیلی زود توانست تعداد شعب خود را به بالاترین عدد در کشور برساند.

شاید اصلی ترین دلیل شکست آیس پک سرعت بالای پیشرفت آن بود و التهاب زیاد بختیاری برای گسترش !!! - سرعت پیشرفت بابک بختیاری آنقدر زیاد بود که نتوانست تمامی اجزای سیستم خود را به یک اندازه پیشرفت دهد و این سیستم تبدیل شد به خودرویی که موتور آن پورشه ، بدنه شبیه بنز و سیستم جلوبندی شبیه پژو و سیستم تعلیق شبیه سمند و ترمز ها شبیه پراید !!!

بابک بختیاری آنقدر سرعتش بالا بود که یادش رفت نوآوری های خود را ثبت کند و خیلی زود همه مغازه ها از نام آیس پک استفاده کردند و بختیاری هم نتوانست جلوی همه آنها را قانونی بگیرد و وقتی به این فکر افتاد که دیر شده بود.

مشکل بعدی بختیاری اعطای بدون قانون محدوده و حریم شعبه بود تا جایی که در یک کوچه دیده شده بود که سه شعبه در حال فعالیت بودند که بعد از مدتی همه آنها شکست را تجربه کردند. 

بختیاری آنقدر گرم پیشرفت بود که از نظارت باز ماند !!! در شعب مختلف فروش عروسک و ذرت مکزیکی بیش از هر چیز شکل و ظاهر کار را بر هم زد تا آیس پک هویت سازمانی خود را گم کند و یکپارچگی شعبه نیز از دست رفت !!!

شاید نقد یک موفقیت کار ساده نباشد و قطعاً در پروسه کاری یک موفقیت هزاران دلیل پوشیده و پنهان مانده باشد که از چشم منتقد مخفی گردد ولی گفتن چندی از این موارد می تواند چراغ هایی را در این صنعت روشن کند.


ایران فرانچایز اولین و بزرگترین مرکز ارائه خدمات فرانچایز در ایران

با ما تماس بگیرید 09124192691 خانم صفری